דוד הירקן ויוסי מזגנים / סיפור על תזרים ורווח


יוסי פתח עסק שמייבא מזגנים לשוק הסיטונאי.

הוא קונה כל מזגן באלף שקל ומוכר לחנויות באלפיים (מרוויח 50% מלמעלה).

בכל חודש יוסי מוכר 200 מזגנים, בתנאי תשלום שוטף + 90.

בכל זמן נתון יוסי צריך במלאי 600 מזגנים, אותם הוא קונה במזומן (עסק חדש).

אחרי שלושה חודשים יוסי כבר קנה 600 מזגנים ומכר אותם (200 בכל חודש) וגם רכש 600 מזגנים נוספים למלאי.

יוסי הוציא כבר 1.2 מיליון שקל ועוד לא 'פגש' שקל אחד חזרה (הלקוחות משלמים רק אחרי שלושה חודשים).

בדיוק כשיוסי חשב איך להתמודד עם מינוס של 1.2 מיליון בחשבון, הגיע מכתב ממס הכנסה.

לפי מה שרשום להם - יוסי הרוויח 600 אלף שקל.

מס הכנסה אוהב עסקים מרוויחים ולכן שלח ליוסי שי מרגש - שובר תשלום של 138 אלף שקל.

יוסי באמת הרוויח 600 אלף (מכר מזגנים ב-1.2 מיליון שעלו לו רק 600), אבל אין לו כסף לסנדוויץ'.


דוד מוכר אבטיחים ותיק בשוק מחנה יהודה.

הוא קונה ומוכר כל חודש 100 אלף אבטיחים.

על כל אבטיח הוא משלם לחקלאי שקל אחד, בתנאי תשלום שוטף + 120.

כיוון שדוד בחור חיובי הוא מוכר לירושלמים כל אבטיח בחצי שקל, במזומן.

הוא מפסיד כסף כל חודש. אבל דווקא התזרים נראה טוב.

אם נסתכל בכיס של דוד אחרי ארבעה חודשים, נגלה 200 אלף שקל (מכר 400 אלף אבטיחים בחצי שקל, ועוד לא שילם שקל לספק).

מס הכנסה לא מתקשר (השותף ישן כשיש הפסדים), מע"מ פרגן והזרים לחשבון 34 אלף ש"ח (הפסד של 200 אלף), וכולם מרוצים.

דוד קנה עכשיו רכב חדש, עוזר לילדים, ולפעמים גם מזמין את חברו יוסי (מזגנים) לארוחה טובה על חשבונו.

דוד מפסיד כסף – אבל (עדיין) חי כמו מלך. יוסי מרוויח כמו משוגע – אבל (עדיין) לא סוגר את החודש.

עסק בריא הוא עסק שמנהל נכון את התזרים, אבל מתמקד ברווח.

מי שיחדד את האוזניים, יצליח להבחין במתח שבין הרווח לתזרים גם בחיים הפרטיים.

כשאיש מכירות מציע לי לרכוש מוצר, והוא מניח שאני שייך לאנשי התזרים (נקרא להם - 'עניים'), בדרך כלל הוא ישתמש במונחים הבאים - החזר חודשי, ליסינג, הון ראשוני, תשלומים נוחים ושאר מושגים שמסבירים כמה קל יהיה לי לשלם.

הלקוחות שמבינים שהתזרים הוא לא העיקר (נקרא להם 'עשירים'), לא נופלים בפח.

הם בוחנים את העסקה עצמה ולא את תנאי התשלום שלה. מצורפות כאן כמה דוגמאות:






וגם אתם, בעסק ובבית, תשמרו טוב טוב על התזרים אבל תשתדלו לחשוב כמו עשירים.

בתמונה למעלה - מודעה שראיתי המיועדת לאנשים (שחושבים כמו) עניים.