עסק קטן, שדה מוקשים, עסק גדול

עסק קטן, שדה מוקשים, עסק גדול


 

כולנו מכירים עסקים קטנים, הם בדרך כלל מבוססים על אדם אחד- המנהל, שנותן שם את הלב.

המנהל, מכיר את המוצר, יודע קצת למכור, עושה פה ושם גבייה, מתעסק קצת בשיווק ובעצם שולט על כל התחומים בעסק ברמה טובה.

לעסק קטן יתרונות רבים:

שליטה - אם יש עובד לא מתאים, או אם נוצרה בעיה מהותית – המנהל יידע עלייה בזמן אמת, הוא יעשה את המירב לקדם/ לפטר את העובד או לפתור את הבעיה. בכך, הנזקים יהיו מצומצמים וניתן יהיה להשתפר בזמן קצר.

גם השליטה על ההוצאות יחסית קלה, כשאין הרבה עובדים – ניתן לנהל את ההוצאות רק באישור מנהל, ניתן לעשות 'חישובי מכולת' – מה הרווחנו היום ולא צריך מערכות מורכבות או אנשי מקצוע כדי לעבוד, ליהנות ולהרוויח.

גמישות – עסק קטן יכול להרשות לעצמו לנסות אפיקים חדשים, בעלות נמוכה יחסית, לבחון את האפיק ובמידה והוא מאכזב להסתובב ולחזור לנקודת ההתחלה די בקלות.

ביחס לספינות גדולות - שסיבוב שלהן לוקח זמן ומשאיר סימנים, עסק קטן נוטה להשקיע מעט, לתת אקסטרה זמן ותשומת לב, ואולי גם קצת כסף. אבל בטח לא גיוס גדול של צוות או הפקת פרסומת לטלוויזיה.

הגמישות הזו מאפשרת למנהל לנסות לפעול נכון ותוך זמן קצר להגיב לתוצאות.

משאבים – על מנת לנהל עסק קטן – ניתן להיעזר בהנהלת חשבונות חיצונית, יועץ פרסום חיצוני, מערכת מידע פשוטה וזולה ועובדים שבחרנו בפינצטה.

המעורבות של המנהל, והיקף הלקוחות והמוצרים מאפשרים להסתפק בתקציבים קטנים יחסית ולא להכנס להשקעות מרחיקות לכת בבניית שדרת ניהול ומערכות מתקדמות

כשאנחנו הופכים להיות עסק גדול – בו המנהל לא בא במגע עם כל לקוח, ישנם פעולות מסחריות שמנוהלות על ידי עובדים, דרושים עובדים רבים, וגיוס יותר מסיבי – דרושות לנו מערכות מתקדמות, מנהלים ברמה גבוהה במשרה מלאה ולא פעם גם תמיכה משפטית, פרסומית וכדומה.

עד כאן היתרונות.

החיסרון בעסק קטן הוא אחד – שהוא קטן!

כנראה, בעסק קטן אם לא באת לעבודה – לא הרווחת כסף, כנראה שיכולת הגדלת הרווח שלך מצומצמת וכנראה שתמיד תישאר ברצפת הייצור ולא תצליח להתפתח לתחומים נוספים.

ומכאן מגיעה השאיפה האינטואיטיבית של עסקים לגדול.

כי, כשנהייה גדולים, יהיו לנו מנהלים טובים שינהלו את רצפת הייצור, יהיו לנו עובדים מקצועיים שיטפלו בפרסום, כספים, סחר ולוגיסטיקה. ואנחנו נוכל גם לנוח, גם להרוויח כסף, וגם להתפתח מקצועית לתחומים נוספים.

אז זהו, שבין עסק קטן לעסק גדול יש שדה קטן שצריך לעבור - שדה מוקשים.

בשלב הביניים בעל העסק נדרש להתמודד עם חוסר שליטה וחוסר גמישות ובדרך כלל עוד לפני שהגיעו המשאבים.

המשימה להפוך מעסק קטן לעסק גדול היא משימה מאתגרת מאוד, קצת מסוכנת ודורשת יידע רב ניסיון ומיומנות.

איך מגיעים לביצה בלי התרנגולת? איך מייצרים מערכת שיודעת להגיב מהר – גם כשלא כל הפעולות קרובות למנהל? איך מצליחים לקבל החלטות בזמן אמת כשכמות הנתונים גדולה ומפוזרת בהרבה גזרות?

התשובה לכך מורכבת:

ראשית, לא תמיד מצליחים, ישנם עסקים קטנים מעולים, שההתרחבות הרגה אותם ולקחה מהם את כל היתרון היחסי שהיה להם. ישנם עסקים שנועדו להיות קטנים כי אין ערך לגודל בענף.

לדוגמא – חשבתם פעם מדוע אין רשת מספרות בארץ?

למה אף ספר לא הקים רשת של מספרות לגברים, נשים וילדים? זה אמנם דורש קצת מיתוג, פרסום, מציאת מיקומים וזכיינים או עובדים ובקלות ניתן לחשוב על קופיקס לשערות – ואם זה יצליח הספר הקטן יהפוך למיליונר..

התשובה היא, כי מערכת היחסים שנוצרת בין ספר למסופר היא אישית, ולא ניתנת להעברה. כשאני מחפש ספר – אני צריך שהוא יהיה לעניין ולא אכפת לי מה שם הרשת שתלוי בכניסה למספרה.

מספרה מבוססת על קשר אישי ולכן רשת מספרות לא יכולה להצליח.

ספר טוב ומצליח שינסה להפוך לרשת מספרות כנראה יאבד את כספו וגם את המוניטין הטוב שהיה לו בהיותו רק ספר.

 

אחרי שאמרנו שלא כל עסק מתאים לגדילה – בואו נדבר על עסקים שיש להם פוטנציאל כזה.

בדרך כלל מה שמאפשר להתמודד נכון עם שדה המוקשים הוא – ניהול נכון.

לפני שהעסק הופך להיות מכונה משומנת בה כל בורג יודע את תפקידו - יש לו שלב ביניים בו הוא נדרש להתנהל עם משאבים וניסיון של עסק קטן ולהפעיל מערך מורכב של עסק גדול.

הגדילה דורשת יכולת לאסוף הרבה מידע, לנהל אותו נכון, לנתח אותו ולקבל החלטות בזמן אמת.

בשלב הביניים הזה - אתה צריך איתך אנשי מקצוע מעולים שעולים קצת פחות מהעסקה המלאה שלהם, ידע רב, אמביציה וקשרים.

על מנת לצלוח את שדה המוקשים צריך לבנות מראש תכנית צמיחה, יעדים, מדדים להצלחה או כישלון ואבני דרך להמשך.

כלי ניהול נכונים -  אמורים לאפשר למנהל לא לאבד שליטה ולקבל החלטות אפקטיביות בזמן אמת (ולא כשמאוחר מידי)

אנו בחברת סמארט מוב פיננס בע"מ מתמחים בליווי עסקים בצמיחה, בונים יחד איתם בחשיבה משותפת כלים שיאפשרו למנהל לתכנן את הגדילה, להגדיר לה תקציב ומדדים לבחינה של התהליך ומפנים אותו להתעסק בתחומים שדורשים את הידע המקצועי.

את בניית התקציב, המעקב אחריו ובניית הכלים לקבלת ההחלטות אנו מבצעים באמצעות מערכות מתקדמות, ניסיון רב ושיתוף פעולה מלא עם אנשי המפתח בחברה.

ועוד דבר אחד חשוב לומר, גם אחרי אנשי המקצוע והכלים הטובים ביותר שניתן לבנות יש תבלין נוסף שבלעדיו מובטח לכל עסק קטן שלא יצליח והוא – הלב.

כשעסק מתחיל לגדול בעל העסק חייב לשים בתהליך הזה את כל תשומת הלב והאנרגיות – זה המנוע ורק איתו אפשר להצליח.

בהצלחה!!

C  כל הזכויות שמורות – עמיחי יוספזון - סמארט מוב פיננס בע"מ.